Medlemskrav og titler

Ved søknad om medlemskap må oppfylte fagkrav (se under) dokumenteres. Alle utdanninger, også utenlandske, blir vurdert ved forespørsel.

Medlemskapet gjelder for et kalenderår om gangen, og fornyes automatisk ved at faktura for neste år sendes ut per e-post i november/desember. Medlemskapet må sies opp skriftlig per e-post innen fakturaens forfall, ellers regnes det som fornyet og faktura må betales. Innbetalt medlemskontingent refunderes ikke.

KLASSISK MASSASJE

Massør

450 timer innen massasjeteknikk og anatomi/fysiologi.

Norsk Massasjeskole er den best etablerte norske massasjeskolen som har godkjente utdanninger.

Utdanning fra andre norske og utenlandske skoler blir vurdert individuelt.

Massasjeterapeut

Godkjent Massørutdanning og i tillegg:

• 150 timer avansert terapeutisk massasjeteknikk (triggerpunktbehandling, myofascial release, terapeutisk stretching etc.)
  • Anatomiutdanning som inkluderer bindevev (fascia) og kunnskap om bevegelsesapparatet som en helhet (anatomy trains).
  • VEKS-kurs
  • Førstehjelp

Fagutdanning i Fysioterapi, Naprapati, Osteopati eller Kiropraktikk kvalifiserer også til denne tittelen hvis utøveren har tilstrekkelig opplæring i massasjeteknikker.

Idrettsmassør

Mange massører har utdanning som Personlig Trener eller annen idrettsfaglig utdanning, med tilleggskurs i massasje.

Tittelen gis til de som har utdanning av minst samme omfang som en massør, men hvor fordelingen mellom treningslære og massasje kan variere.

Velværemassør

150 timer massasjeteknikk og anatomi/fysiologi, med fokus på avspenning og stressreduksjon. Denne utdanningen kan tas på Norsk Massasjeskole.

De som har utdanning innen Aromaterapi, Hudpleie eller lignende, kan ta eventuelt ta et tilleggskurs i Avspenningsmassasje.

ASIATISK MASSASJE

Thaimassør

150 timer utdanning i Thaimassasje.

Thaimassasjeterapeut

Thaimassør + minst 300 timer videreutdanning i Thaimassasje.

Tuinamassør

150 timer utdanning i kinesisk Tuinamassasje.

Shiatsumassør

150 timer utdanning i japansk Shiatsumassasje.

Yogamassør

150 timer utdanning i Yogamassasje.