MVA 2021

Oppdatert 28.12.2020

På denne siden finner du oppdatert  informasjon og hjelp angående MVA. Du kan også følge oss på Facebook

Vi har laget en veiledning til MVA for massører.
Last den ned her som PDF.

Som en ekstra tjeneste vil vi holde online møter en periode fremover, slik at de som har spørsmål eller trenger hjelp kan snakke med foreningen og hverandre.

• Tirsdager kl. 13.30
  • Torsdager kl. 19.30 (ikke julaften og nyttårsaften)

Klikk her for å gå til møtet

MVA 2021

25% MVA på massasje fra 01.01.2021

Bakgrunn

Regjeringen (Høyre, KrF og Venstre) har i forbindelse med statsbudsjettet for 2021 foreslått å fjerne MVA-unntaket som har vært gjeldende for alternativ behandling siden 2003.

Lovendringsforslaget ble ferdigbehandlet og vedtatt i Stortinget 21.12.2020 med støtte fra Fremskrittspartiet, Arbeiderpartiet, SV og Rødt. Lovendringen er allerede skrevet inn i MVA-loven.

Dette betyr at alle massasjetjenester, annen alternativ helsebehandling og alle typer velvære- og skjønnhetsbehandlinger vil ha 25% MVA-plikt fra 01.01.2021.

Osteopater, naprapater og akupunktører (som alle har Bachelorutdanning eller mer) har søkt om autorisasjon som helsepersonell, og har derfor forlenget unntak mens saksbehandlingen gjøres ferdig.

Opposisjonspartiene har bedt regjeringen om å gjøre en grundigere utredning for å se om det er flere terapeutgrupper som kan sies å utføre helsetjenester og derved kvalifisere til videre MVA-unntak.

Dette kan bety en ny mulighet for massasje, men med den korte utdanningen de fleste massører har er det nok ikke sannsynlig. Det er ikke satt noen tidsramme for denne utredningen, og den vil neppe ha noen innvirkning på MVA-plikten fra nyttår.

Hva må du gjøre?

• Fra 01.01.2021 blir alternativ behandling (inkludert massasje og massasjeterapi) MVA-pliktig.
  • Når du har solgt tjenester for 50.000,- skal du registrere deg i MVA-registeret.
  • Det er ikke lov å kreve inn MVA før du er ferdig registrert i MVA-registeret. Du skal altså ikke legge på MVA fra 1. januar!
  • Staten skal ha 20% av omsetningen, og det betyr at du på legge 25% på de nåværende prisene for å få samme resultat.
  • Du kan velge å øke prisene mindre – staten tar uansett 20% av salgsprisen.
  • Du registrerer deg her på Altinn.no
  • Annenhver måned må du rapportere omsetningen din (første gang 10. april for perioden januar-februar).
  • Det gjør du med skjemaet Alminnelig MVA-melding på Altinn.no
  • Når du rapporterer skal du også trekke fra MVA på alle innkjøp og regninger du har i virksomheten din.
  • Det betyr at du får lavere kostnader, så du behøver ikke å øke prisene med 25% for å tjene like mye som før.
  • MVA-regnskap er mer komplisert enn det du er vant til. Vi anbefaler derfor å bruke en autorisert regnskapsfører for å gjøre alt riktig.
  • Hvis du synes det er greit med tall og papirer, så finnes det også gode og enkle regnskapsprogrammer som du kan bruke selv med litt trening.
  • Våre medlemmer får rabatt på programmet Fiken. Visma eAccounting og Conta er også gode programmer.