Nyhetsbrev 13.11.2020

Med 965 aktive medlemmer, og nye søknader hver uke, er Norsk Massasjeforening Norges største forening for alternative utøvere. Vi er glade for tilliten, og jobber hver dag for å gjøre livet lettere og businessen bedre for våre medlemmer og for massasjebransjen i Norge.

Vi har mange spennende planer for 2021, og selv om Covid-19 gjør ting litt vanskelig for oss for tiden, gleder vi oss til neste år!

Kjetil Prestesæter

Medlemskontingent 2021

De fleste av våre medlemmer har fått svekket økonomi som følge av Koronakrisen – både fordi vi måtte stenge en periode og fordi en del kunder er redde for å være i nærkontakt med andre mennesker (terapeuten, andre kunder eller i kollektivtrafikken).

For å hjelpe litt til, vil medlemskontingenten for 2021 ikke øke. Vår kontingent er stadig ca. 50% av andre utøverforeninger fordi vi har effektiv drift.

Kontingenten må betales innen 1. desember 2020.

Dette for å sikre at du opprettholder ansvarsforsikringen og registreringen i Alternativregisteret. Det blir sendt ut faktura per e-post i midten av november.

NB! Hvis du ikke har fått faktura innen 16. november, så er e-postadressen din feil. Vennligst ta da kontakt snarest mulig!

Tryg Ansvarsforsikring for Massasje

Covid-19

Vi følger nøye med på tiltak og regler angående Koronasituasjonen, og informerer fortløpende på vår Facebookside.

Vi har samarbeid med ulike leverandører slik at våre medlemmer får rabatt ved kjøp av hygieneutstyr og annet klinikkutstyr.

Vår nye partner, Markedsmateriell.no, gir oss nå 25% på tekstilmunnbind med og uten trykk. Vi får 15% rabatt på alt annet hygieneutstyr.

Kjetil-Covid-19

Videreutdanning ved Norsk Massasjeskole

Styreleder i Norsk Massasjeforening, Kjetil Prestesæter, realiserte i sommer en gammel drøm om å etablere en moderne massasjeskole.

Norsk Massasjeskole er nå i full drift, og er allerede en suksess med over 100 fullførte kurs og 1.750 fullførte leksjoner!

I år er fokuset på en profesjonell utdanning innen Avspenningsmassasje (Nivå 1) og Dypvevsmassasje (Nivå 2), inkludert Anatomi, Fysiologi, VEKS-fag og Førstehjelp. Dette tilsvarer en tradisjonell utdanning ved f.eks. Axelsons.

Neste år utvides kurstilbudet med Avansert Massasjeterapi (Nivå 3) som vil fungere som videreutdanning for våre medlemmer. Dette kurstilbudet vil inkludere leddbehandling, triggerpunktbehandling, terapeutisk stretching, terapeutisk treningsterapi og mange spennende teknikker og metoder.

I tillegg vil det komme spesialkurs i behandling av spesifikke problemer, slik som spenningshodepine, kroniske nakke- og ryggplager, bekkenlåsning, svangerskapsmassasje og andre situasjoner våre kunder er spesielt opptatt av.

En ny retning vil også være Spa-behandlinger, slik at de som ønsker å utvide tilbudet i velværeretningen kan lære bruk av aromatiske oljer, kroppsskrubb, ekstra teknikker for fot-, hånd, og ansikstmassasje, Hot Stone og mange andre populære behandlingsformer.

NB! Medlemmer av Norsk Massasjeforening får selvfølgelig gode rabatter på alle disse kursene!

Logo-Norsk-Massasjeskole

Forretningsutvikling

Mange terapeuter sliter med å få fart på businessen, selv om de er flinke med hendene. Når man driver for seg selv er det utrolig mange oppgaver som må gjøres, og en god del av dem krever en viss kompetanse.

Med 20 års erfaring i massasjebransjen vet vi at markedsføring, salg og kundeadministrasjon er områder som mange bruker for lite tid på, ofte fordi de mangler verktøy og innsikt til å effektivisere oppgavene.

I samarbeid med Norsk Massasjeskole kommer vi i 2021 til å utvikle målrettede kurs innen følgende temaer:

• Kundebehandling og mersalg
  • Digital markedsføring (nettsider og sosiale medier)
  • Online booking
  • Online kassesystem og betaling
  • Online systemer for salg av gavekort og klippekort
  • Klinikkdesign og organisering
  • HMS-kurs og Internkontroll (obligatorisk for arbeidsgivere)

Her blir det også gode rabatter for medlemmer!

Forretningskurs

Markedsføringsmateriell

Via vår samarbeidspartner Markedsmateriell.no vil vi i 2021 etablere en nettbutikk hvor medlemmene kan bestille trykksaker og større kampanjemateriell som skilt, bannere, vindusfolie etc. Vi brukte dette da vi arrangerte årets Norgesmesterskap i Massasje (se under).

Vi kommer til å forhåndsdesigne en del materiell med Norsk Massasjeforenings logo (visittkort, kundeskjemaer, klistremerker) slik at du kan bestille dette med ditt eget navn på. Du kan selvfølgelig også designe dine egne trykksaker.

Det blir gode rabatter for våre medlemmer, sammen med et enkelt og ryddig grensesnitt for bestilling. Markedsmateriell.no har montører i hele landet, slik at du kan få satt opp skilt og annet på din klinikk.

Deltakere og dommere - Norgesmesterskapet i Massasje 2020

Mer markedsføring

Vi har en idé om å utvikle en sterkere markedsføringsportal for massasje og beslektede tjenester, slik at vi kan hjelpe små klinikker med å bli synlige. Store aktører slik som Styletime, Klinikk for alle m.m. har større markedsføringsbudsjetter og kan dominere annonsemarkedet på Google, Facebook, Finn.no etc.

Tanken er å gi alle medlemmer gratis oppføring og markedsføring til å begynne med, slik at vi får alle “på kartet” og kan skape mye trafikk til klinikkene. Vi er i en planleggingsfase sammen med en annen profesjonell aktør, og håper å komme tilbake til dette på nyåret.

MVA-unntak

Regjeringen har i statsbudsjettet foreslått å fjerne MVA-unntaket for alternativ behandling, inkludert massasjetjenester. Dette er foreslått flere ganger tidligere uten at det har blitt gjennomført, så det er vanskelig å si noe om hvordan det går denne gangen. Flere stortingspolitikere har tatt til orde for å utsette det og sørge for en grundigere gjennomgang av temaet, og vi håper at det blir resultatet.

Norsk Massasjeforening var invitert til høring om temaet tidligere i år. Vi synes regjeringens forslag er svært dårlig, og har argumentert godt for dette i vårt høringssvar.

Du kan lese vårt svar til regjeringen her

Når det kommer mer konkret informasjon om utfallet av saken vil vi informere medlemmene. Hvis det skulle bli slik at MVA-unntaket forsvinner vil vi bidra med informasjon og tiltak for å gjøre overgangen korrekt og trygg for alle.

Norgesmesterskapet i Massasje 2020

Vi arrangerte det første NM i Massasje i februar, og det var en stor suksess!

30 av Norges dyktigste massører møttes på Chateau Neuf i Oslo, og konkurrerte i kategoriene Klassisk Massasjeterapi, Wellness, Freestyle og Tradisjonell Thaimassasje. Til slutt ble det avholdt finale der medaljevinnerne fra hver kategori møttes for å avgjøre hvem som er årets Norgesmester. Gratulerer, Mayuri Johnsen!

5 internasjonale dommere var hentet inn for å avgjøre konkurransene – alle med lang konkurranseerfaring og medaljer fra VM og EM i massasje de senere årene.

Våre medaljevinnerne har utnyttet suksessen svært effektivt, og fått oppmerksomhet i lokale media der de bor og jobber. Det har gitt dem fulle bestillingslister og rekordhøy kundetilstrømming.

Medaljevinnerne - Alle Kategorier - Norgesmesterskapet i Massasje 2020

Norgesmesterskapet i Massasje 2021

NM 2021 blir arrangert i februar.

Datoen for et fysisk arrangement er satt til 5. – 7. februar, men det er foreløpig uklart om dette lar seg gjør på grunn av Covid-19-situasjonen.

Alternativt vil vi gjennomføre en online konkurranse, der deltakerne sender inn selvproduserte videoer innen hver konkurransekategori. Vi har god erfaring med kvalitetsvurdering via video og internett gjennom samarbeidet med Norsk Massasjeskole, så vi vet at det kan fungere.

Det vil selvfølgelig ikke bli like sosialt og intenst som å møtes fysisk, men nivåmessig vil vi få minst like gode resultater.

Vi kommer tilbake til dette nærmere jul.

Logo-NM-i-Massasje-2021